1)פרסומת קסטרו:
המטרה: התלמיד יגדיר את המושג פניית מסר ויזהה את סוגי פניית המסר בפרסומת.
בפרסומת אנו רואים את גל גדות, ומה היא עושה במהלך היום. מתחילים מזה שהיא מתעוררת, מתלבשת, יוצאת ורוכבת על אופניים ומגיעה למסיבה.
פניית מסר – פניית מסר הגישה שדרכה בוחר המפרסם להעביר את המסר לצרכן. הבנייה של המסר היא הבסיס למשיכת תשומת הלב של הצרכנים, שנועדה להשפיע על היחס העניין או הרגש שלהם כלפי המוצר. העברת המסר דרך הטלויזיה גורמת לכך שניתן להעביר את המסר דרך חוויות וריגושים.
סוג פניית המסר שדרכה בוחר המפרסם להעביר את המסר היא פניית מסר רגשית.
הדרך שבה מסה המפרסם לעורר עניין אצל הצרכן היא באמצעות חוויות וריגושים. בפרסומת אנו רואים את גל גדות ואת החויות שהיא עוברת במהלך יום שלם, מהתעוררות בבוקר ועד ושעות הערב, שהיא נמצאת על גשר על נהר. בפרסומת מנסים להעביר את המסר באמצעות רגש האהבה. האהבה מתבטאת בשיר שמושמע ברקע, שמדבר על זוגיות. הפרסומת לא מתמקדת במוצר, היא מתמקדת בחוויה. המפרסם מנסה להעביר את המסר שאם נקנה את המוצר החוויות והריגושים שלנו יהיו כמו אלה בפרסומת.
2) פרסומת קסטרו:
המטרה: התלמיד יגדיר את המושגים פרסום, פרסומת ומסע פרסום ויבחין ביניהם.
המטרה: התלמיד יגדיר את המושגים פרסום, פרסומת ומסע פרסום ויבחין ביניהם.
בפרסומת אנו רואים את עומר דרור עובר יום בחייו, בדיוק כמו גל גדות. הפרסומת הזאת היא חלק מן הקמפיין של קסטרו ושודרה במקביל לגל גדות.
פרסום: העברת מסרים בתשלום ובזהות ידועה אל הקהל לצורך השגת מטרות שיווקיות. בפרסומת זה מתבטא בכך שאנו יודעים שקסטרו היא החברה המפרסמת, והפרסום הוא בתשלום משום שהוא בעל תוכן שיווקי. המסר שמנסה להעביר המפרסם הוא שאם נקנה את המוצר של קסטרו, נרגיש כמו שגל גדות ועומר דרור מרגישים בפרסומות שלהם.
פרסומת: יחידת המסר שמעביר המוען לנמען ויכולה להופיע במגוון ערוצי תקשורת. הפרסומת היא הקריאה של החברה קסטרו לצרכנים לבוא ולרכוש את הבגדים שלהם.
מסע פרסום: סדרה של פרסומות מתואמות החוזרות על אותו מסר לתקופת זמן במטרה להשיג מטרות תקשורתיות. הפרסומת של עומר דרור והפרסומת של גל גדות הן בעלות אותו מבנה, שתיהן עוסקות ביום בחיי, מתחילות בבוקר ומסתיימות בשעות אחר הצהריים המאוחרות. הן מתחילות באותו מקום ומסתיימות באותו מקום.
3)פרסומת לוניש קאליה: המטרה: התלמיד ינתח את דימויי הנשים בפרסומות.
בפרסומת ניתן להבחין שהדיבור הוא בלשון נקבה, זאת אומרת שקהל היעד של המפרסם הוא נשים.
דימוי הנשים בפרסומת: האישה מופיעה בפרסומת כעקרת בית שעושה כביסה. אין שוויון בפרסומת מכיוון שהגבר לא נמצא בכלל בפרסומת. היעדרות הגבר מעצימה את תחושת הסטריאוטיפ שנשים הן אלה שצריכות לאוג לעבודות משק הבית. הסטריאוטיפ שאישה היא האחת שדואגת לניקיון הבית ודואגת לכביסות מופיע כאן כשהפנייה לקהל היעד הוא לנשים.
הפרסומת מזכירה לנו את תפקידיה העיקריים של האישה שהם ללדת ילדים ולדאוג לבית ולמשפחה. היא דואגת לילדים בכך שהיא דואגת שיהיו להם בגדים נקיים ודואגת לבית בכך שרואים אותה עוברת ומסדרת, אוספת את הכביסה מהחדרים של הילדים שלה. המעמד המגדרי של האישה בפרסומת הוא נמוך. מתייחסים לאישה בכך שנותנים את התחושה שכל מה שהיא עושה בבית זה כביסה, ולא יוצאת לעבוד בעוד שהגבר שלא נמצא בפרסומת כביכול עובד. הפרסומת פונה לנשים בלבד ולא לגברים, הדיבור בפרסומת הוא בלשון נקבה משום שהוא מופנה לנשים ולא לגברים, כי לפי מעמד מגדרי הגבר הוא המפרנס והאישה היא זאת שדואגת לניהול משק הבית ואחראית לילדים.
שאלת מחקר:
כיצד מתבטא השינוי בגישה לצרכן בין קמפיין פרסום חברתי לבין קמפיין פרסום מסחרי?
פניית המסר היא הגישה שדרכה בוחר להעביר המפרסם את המסר לצרכן, והיא הבסיס למשיכת תשומת הלב של הצרכנים ונועדה להשפיע על יחסם, העניין או הרגשות שלהם כלפי המוצר, השירות או הרעיון המפורסם. ישנם שני סוגים של פניות מסר: פניית מסר רגשית ופניית מסר רציונלית-שכלית.
ניתן להבחין בהבדל בשימוש בפניית המסר בין קמפיין פרסום חברתי לבין קמפיין פרסום מסחרי.
קמפיין פרסום חברתי נועד לקדם מטרות ושירותים חברתיים שאינם למטרות רווח. בקמפיין חברתי לרוב משתמשים בפניית מסר רגשית. פרסומות הנוקטות בגישה זו אינן מספקות מידע על המוצר המפורסם אלא מציגות אווירה תדמיתית מושכת סביבו.פרסומות אלה משלבות נרטיבים ודרמות המספרים סיפור, לדוגמה:
קמפיין למניעת נהיגה בשכרות פונה לצד הרגשי של הנהגים בכך שמציג את התוצאות הטרגיות שיכולות להיות לנהיגה בשכרות(סרטון):
בקמפיין הזה מספרים על מה שקרה לילדים שנהגו בשכרות ועשו תאונה, ואיך זה פוגע להם בחיים היום. האמצעות פנייה רגשית לנהגים מנסים למנוע באמצעות הפחדה נהיגה בשכרות. קמפיין חברתי נוסף הוא קמפיין למניעת עישון בקרב בני נוער (סרטון):
בקמפיין זה מנסים למנוע מבני נוער לעשן בטענה שעישון מרחיק אותם מחברים שלהם, כי זה גורם לריח רע מהפה ואף אחד לא רוצה להיות בקרבת מישהו עם ריח רע מהפה. יש כאן פניית מסר רגשית לבני הנוער, אומרים להם שעישון יפגע להם בחיים החברתיים שלהם.
לעומת זאת, קמפיין פרסום מסחרי מפיץ מידע על מוצר, שירות או רעיון מסוים ומטרתו היא להגביר מכירות למטרות רווח. פרסומות אלה משתמשות בפניית מסר רציונלית-שכלית, שמבוססת על ניסיון לשכנע ולהעביר מידע על פעילותו של המוצר והתועלת שיש בשימוש בו.
באמצעות הגישה הרציונלית-שכלית משלבים אינפורמציה טקסטואלית וחזותית רבה על המוצר ותכונותיו, לדוגמה: קמפיין פרסומי לטרה, שמציג שבמוצרי "טרה" השונים יש 100% רכיבים טבעיים. הגישה הרציונלית שכלית מתבטאת כאן בעובדה שבמוצרי "טרה" יש 100% חומרים טבעיים, מה שאומר שזה יותר בריא. כולם רוצים מוצרים יותר בריאים, כך שפונים לציבור עם מידע שיעודד אותם לקנות את המוצרים שלהם.
פרסומת 1:
פרסומת 1:
פרסומת 2:
פרסומת 3:
בכל הפרסומות האלה מציגים שב"טרה" משתמשים ב100% חומרים טבעיים. סדרת הפרסומות האל הן קמפיין פרסום מסחרי שנועד לקדם את המוצר.
ניתן לראות את השינוי בפניית המסר בין סוגי הקמפיינים השונים בכך שבקמפיין חברתי גורמים לאנשים לפעול תוך פנייה לרגש שלהם, כמו לגרום לאנשים לא לנהוג בשכרות על מנת לא לאבד חיי אדם. בקמפיין פרסום חברתי פונים לצד הרציונלי והשכלי של אנשים, כמו בפרסומת של טרה, שמבטיחים להם רק מוצרים טבעיים שזה יותר בריא וכך לגרום להם לרכוש את המוצר.
ניתן לראות את השינוי בפניית המסר בין סוגי הקמפיינים השונים בכך שבקמפיין חברתי גורמים לאנשים לפעול תוך פנייה לרגש שלהם, כמו לגרום לאנשים לא לנהוג בשכרות על מנת לא לאבד חיי אדם. בקמפיין פרסום חברתי פונים לצד הרציונלי והשכלי של אנשים, כמו בפרסומת של טרה, שמבטיחים להם רק מוצרים טבעיים שזה יותר בריא וכך לגרום להם לרכוש את המוצר.
רפלקציה: למדתי מהזירה שפרסומת זה לא רק רעיון שצץ למישהו בראש ואז החליטו ליישם אותו, אלא שמאחורי הרעיון ישנם מניעים שונים שמטרתם לגרום לפרסומת להצליח להשפיע על אנשים, וההשפעה יכולה להתבטא בתחומים שונים. מה שלמדתי מתקשר לחיים שלי ביום יום כי היום כל דבר הוא פרסומת, אפילו מבלי שנשים לב. לכל מקום שאלך אני אראה פרסומות, כל פרסומת שונה בצורת הפרסום שלה.אני צופה בטלויזיה בעיקר בשעות הפריים טיים, ואלו הן השעות שבהן יש הכי הרבה פרסומות בטלויזיה. לפני כמה שנים הפרסומות האלה השפיעו עליי בהמון צורות: הן גרמו לי לרצות דברים שאין לי, שאני לא בהכרח צריכה, גרמו לי להאמין שהמוצר שמפרסמים הוא אכן הכי טוב ויש להשתמש רק בו. כיום, אני מבינה שדברים\מוצרים המפורסמים בטלויזיה, הם לא דברים שאני חייבת שיהיו לי, אבל הפרסומת גרמה לי להרגיש שאני חייבת אותם. מה שהתעורר בי בעקבות תהליך הלימוד זה ההבנה שבעשיית הפרסומות, ושהרבה פעמים יכולים פשוט לעבוד עלינו בדרך שבה מוצגים מוצרים בפרסומת. הכנת המטלה חיזקה אצלי את הצורך לא להאמין לכל מה שמציגים בטלויזיה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה