יום שישי, 4 במרץ 2016

זירת ההומור

זירת הומור- נועה קורדובה:

1)דיבוב מצחיק לקרין גורן:
המושגים: תוכן ממטי (הפצה ממטית).
           קהילות מקוונות.

בסרטון ניתן לראות דיבוב מצחיק לקרין גורן בעת תכנית הבישול שלה.
תוכן ממטי:
ההפצה היא ממטית כשבתוך התהליך הוויראלי מתרחש שכתוב או יצירה מחדש של הפריט. משתמשים שמעבירים את הפריט מוסיפים לו משמעויות לעל ידי שינוי או הוספה של פרטים כמו שינוי פס קול של סרטון והוספת כיתוב הומוריסטי על תמונה.כך נוצרות מגוון רחב של גרסאות למקור ראשוני.
התוכן הממטי מתבטא בסרטון של הדיבוב מצחיק לאופה קרין גורן, בכך שהיוצרים של הסרטון מחדש הוסיפו לו אמירה אישית משלהם. הם שינו את פס הקול  של הסרטון וכך העבירו ביקורת על קרין גורן, על ידי הוספת משפטים בדיבוב שמאפיינים אותה. לדוגמה- בסרטון צוחקים על כך שהיא אופה עם הרבה חמאה וסוכר.
האמירה האישית של היוצרים בסרטון היא הומוריסטית אך גם ביקורתית,המשתמשים עשו מעין שכתוב לסרטון ויצרו את הפריט מחדש.

קהילות מקוונות:
הן מסגרות קהילתיות שונות ברחבי הרשת, מסגרות כמו רשתות חברתיות כגון פייסבוק וטוויטר, או הפלטפורמה להפצת תוכן כמו יוטיוב.
הסרטון של קרין גורן הופץ ברשתות החברתיות וכך הוא התפרסם לקהל הרחב, אך הוא גם פורסם בערוץ היוטיוב של יוצרי הסרטון: "דיבוב מצחיק". ערוץ היוטיוב הוא פלטפורמה להפצת תוכן. סביב ערוץ היוטיוב, התגבשה קהילה וירטואלית שהיא קהילה של חובבי פארודיות וסאטירה. בפייסבוק נפתחו עמודים המשתפים את אותם הסרטונים ובעצם מפיצים אותם ברשת ולא רק דרך ערוץ היוטיוב.


2) "הרפאליז" (מתוך התכנית "ארץ נהדרת")
המושג: סאטירה.
בסרטון ניתן לראות חיקוי של משפחת רפאלי המפורסמת, ועל ההתנהלות שלהם לפי מה שהחברה רואה.
סאטירה:
כתיבה שחושפת ומוקיעה מעשים לא תקינים ולא מוסריים בדרך כלל באמצעות כתיבה הומוריסטית. הסאטירה היא יצירה שמבקשת לבקר תופעות חברתיות המאופיינות בין ממד אלים להומוריסטי.הביקורת לא מועברת ישירות, אלא באמצעות אמצעים אומנותיים, באירוניה, בציניות ובחיקוי.הסרטון של "הרפאליז" מתוך התכנית "ארץ נהדרת", היא העברת ביקורת על הידוענית בר רפאלי ועל משפחתה.הביקורת מועברת באמצעות סרטון שבו משתמשים בהומור כדי לנסות להמחיש את הסיטואציה ואת המעשים הלא תקינים של הידוענית, שהם העלמות מס (לפי הקטע), ומעביר ביקורת גם על אחיה. דור. שפיתח אפליקציה שגררה אחרייה שלל ביקורות רעות.הביקורת על דור רפאלי מראה את ה"רוע" שלו כי פיתח את האפליקציה, ובצורה הומוריסטית מראים את ההשפעות של האפליקציה. לדוגמה- כדי להראות את הרוע של דור רפאלי, מראים איך הוא העביר את נגיף הזיקה לאחד מעובדי רשות המיסים שהתעסק בהעלמות המס של בר, על ידיי שליחת הנגיף גרך האפליקציה שפיתח. בנוסף העברת ביקורת על משפחתה העשירה ועל העלמות המס כשמתעסקים בעל שם מה כתובים פריטים שהם מתנות או רכוש פרטי.


שאלת מחקר:
כיצד גורם ההומור המונולוגי לתחושת עליונות אצל הקהל?
מושגים: תאוריית העליונות, הומור מונולוגי, קורבן קומי.

תאוריית העליונות אומרת שכל אדם שואף לחוש עליונות על מישהו באמצעות הנמכתו. את תחושת העליונות אנו חווים כאשר צוחקים על המגרעות והבורות של אנשים, לרוב אלה הם אנשים אינם בעלי כוח.
ההומור המונולוגי מאפשר קיום של תחושת עליונות אצל הקהל, משום שההומור המונולוגי מאופיין בכך שקיים קורבן שצוחקים עליו בשל נחיתותו. הקורבן שעליו צוחקים בהומור נקרא קורבן קומי.
קורבן קומי הוא דמות שטוחה שאינה משתנה, דמות שככה היא מתנהגת בחיי היומיום שלה וכאשר צוחקים עלייה, אנו מנמיכים אותה, כי אנחנו צוחקים על כמה שהיא שטוחה ונחותה. כל זה גורם לנו להרגיש התנשאות על אותה הדמות כי אנחנו מרגישים יותר טובים ממנה, וזוהי בעצם תחושת העליונות.
https://www.youtube.com/watch?v=70mCNuBs6GY
בקטע מתוך התכנית "צחוק מעבודה" ניתן לראות חיקוי של דלית זריהן, שהשתתפה בעבר בתכנית הריאליטי "היפה והחנון". החיקוי של זריהן בתכנית מבליט תכונות רעות, כאילו היא "טיפשה" ובעצם מקצין את ההתנהגות שלה לרעה. הבלטת התכונות ה"שטוחות" שלה בתכנית בעצם גורם לנו כקהל לצחוק עליה ועל ההתנהגות שלה, אנו מרגישים הרבה יותר חכמים ממנה. בנוסף, מנסים להתנשא מעל הדמות בכך ששואלים אותה שאלות שלא קשורות בכלל אליה או לתחום התעסוקה שלה, כל השאלות נועדו כדי לקבל תשובות מהדמות שאינן קשורות לנושא ובכך לצחוק על הדמות ולהנמיך אותה.
לסיכום, כאשר אנו משתמשים בהומור מונולוגי אנו הופכים מישהו לקורבן קומי, כי אנו צוחקים עליו ועל הדברים הפחות טובים אצלו, וכשאשר אנו צוחקים עליו, אנו מרגישים במעמד יותר גבוה ממנו וחשים התנשאות. זוהי בעצם תחושת העליונות אצל הקהל.

ריפלקציה:
בזירה החדשה למדתי על המשמעות שיש לוויראליות ועל ההשפעה הכל כך חזקה של הרשתות החברתיות, ואיך הן בעצם משפיעות בצורה דרסטית על חיי היומיום שלנו. את רוב הדברים על הזירה כבר ידעתי לפני, אבל אחרי גל הממים של הסינגלים הלוהטים, וכל הממים שהצגנו בכיתה, הבנתי שלכל אדם פרשנות שונה לדברים, והבנתי שכל פרט קטן אפשר לפרש בהמון דרכים שונות והכל בעיני המתבונן.
הזירה החדשה והזירה הישנה מכיתה י' מתקשרות מאוד לחיים הפרטיים שלי. אני מאוד אוהבת לצפות בקומדיות, ואני גם אוהבת ונהנית לצפות בתכניות הסאטירה שמוצגות כעת בטלוויזיה, "ארץ נהדרת" ו"היום בלילה".הזירות גרמו לי להבין מדוע עשו דברים בתכניות הסאטירה, ואני מבינה מה היה המניע של היוצרים של התכניות ליצור אותן, שזוהי דרכם של היוצרים להביע ביקורת על נושאים מחיי היומיום שלנו.
נהניתי מאוד לעשות את העבודה ולחקור קצת יותר לעומק את התכניות האהובות עליי, ואני מרגישה שעכשיו אני מבינה את התכניות ואת התכנים הרבה יותר מאשר לפני העבודה והכרת הזירות לעומק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה