רוק ישראלי:
הרוק הישראלי התחיל במהלך שנות ה-60. הוא הושפע מהרוק האנגלו-אמריקני של אותה התקופה.הרוק הישראלי היה מעין תגובת נגד ל"שירי ארץ ישראל", ולמטען האידיאולוגי שלהם. להקות הרוק הראשונות היו "להקות הקצב" שפעלו במועדונים והרבו לשיר באנגלית.
בהתחלה, הרוק הישראלי נחשב לתקופה חולפת ראויה לביקורת, שהתרבות הישראלית באותה תקופה הייתה סגורה ומאופקת. הפעילות של הרוק הישראלי הייתה סגורה ומאופקת, ורובה התקיימה בשולים החברתיים והתרבותיים.
בשנות ה-70, זכה הרוק הישראלי להצלחה מסחרית ולהכרה ממסדית. תקופה זו נחשבת לנקודת מפנה ברוק הישראלי, שפרח ביצירה מוזיקלית עשירה ומגוונת, והוא המשיך גם לשנות ה-80.
תקופת השיא של הרוק הישראלי הייתה בשנות ה-90, כשיוצרים צעירים רבים פרצו, אך במהלך עשור זה, הרוק הישראלי גם נדחק לפינה והפופולאריות שלו ירדה. הוא פינה את מקומו לפופ ולמוזיקה הישראלית.
מבחינה מוזיקלית בשנות ה-90, המוזיקה המזרחית התחילה לחדור לתוך הרוק, בעיקר עם להקות אתניקס, כנסיית השכל וטיפקס.
בתחילת שנות האלפיים, ירידת הפופולאריות של הרוק התגברה. בתחילת העשור המשיכה להיות יצירת הרוק מועטת ומרוכזת בעיקר בידי יוצרים ותיקים, אך עם זאת הופיעו יוצרים חדשים שאף נתנו ביטוי לסגנונות והשפעות חדשות. מבחינה מוזיקלית התבסס הרוק הישראלי תחילה על יצירה זרה, אך במשך השנים ההחלה יצירה ייחודית בשילוב אלמנטים מקומיים כמוזיקה מזרחית ומוזיקה אתנית. רוק ישראלי אתני משלב השפעות רוק עם מקורות מזרח תיכוניים מגוונים.
הרוק הישראלי במשך השנים דועך, אך השינויים והשילובים שמכניסים לז'אנר נותנים לו ביטוי מחדש.
הנה כמה דוגמאות להתפתחות של הרוק הישראלי במהלך השנים:
1)להקת הצ'רצ'ילים:
להקת הצ'רצ'ילים היא דוגמה ללהקת קצב שהושפעה מהרוק האנגלו אמריקני במהלך שנות השישים.
הלהקה החלה לפעול בשנת 1965, ופעלה עד אמצע שנות ה-70. הלהקה ניגנה מוזיקת רוק באנגלית, היא פעלה בעיקר באזור מועדוני הלילה, ואף פעלה גם בח"ול. את אלבום הבכורה שלה הוציאה הלהקה בשנת 1969 ובין שיריו היה גם את השיר "When your'e gone". שיר זה הוא דוגמה לכך שלהקות הקצב הרבו לשיר באנגלית. באלבומם הראשון של הלהקה, השירים הם באנגלית בלבד.
להקת טיפקס:
להקת טיפקס היא דוגמה ללהקה שבתקופת דעיכתו של הרוק הישראלי, שילבה בתוך מוזיקת הרוק מוזיקה ים תיכונית. הלהקה הוקמה בשנת 1989. אלבומה הראשון של הלהקה "שביל קליפות הגרעינים",שילב רוק עם פופ ומוזיקה מזרחית
להקת טיפקס הופיעה עם צליל ייחודי בעל השפעות מרוקאיות ומזרחיות מגוונות, לדוגמה השיר "בתוך נייר עיתון", שיצא בשנת 1993.
3) אביב גפן:
הזמר אביב גפן החל לפעול בשנת 1991,הוא יוצר מוזיקת רוק ישראלית. הרוק מתבטא בשיריו בכלי הנגינה החשמליים ובקול הגס ולא עדין שלו. עוד דרך בה בולט ז'אנר הרוק הוא במראה שלו, הוא מתאפר כמו רוקיסט, עיגולים שחורים מסביב לעיניו ובגדי עור. פרוייקט שהקים אביב גפן הוא "נשף רוק". זוהי הופעה בה מופיע אביב גפן בשילוב זמרים אחרים כמו ברי סחרוף ואביתר בנאי, גם הם מתחום הרוק הישראלי.
אלבומו הראשון של אביב גפן "זה רק אור הירח" היה זה שהוביל לפריצתו ככוכב רוק, ושיריו עסקו בנושאים מחאתיים. שיר מאלבומו הראשון: "אור הירח"
שאלת מחקר:
עד כמה שירי מחאה משקפים מציאות פוליטית וחברתית?
בתחום הרוק הישראלי עסקו שירים רבים בהבעת מחאה פוליטית וחברתית, שהתגברה בגלל האופי הייחודי של החברה הישראלית. לחברה הישראלית אופי מרובה שסעים ומחלוקות. כיום בחברה הישראלית יש הרבה ביקורת על השלטון ועל החברה בה אנו חיים.
בעבר, רוב שירי המחאה התייחסו למצב הפוליטי בטחוני המדינה, כמו מלחמות. השיר "תותים" של להקת אתניקס הוא דוגמה לשיר מחאה מהתחום הפוליטי בטחוני. השיר משלב אהבה ומלחמה, הוא מתאר מערכת יחסים בין גבר לאישה תוך שימוש בשפה צבאית, השימוש במושגים הצבאיים באים להראות את הבעיות בין השניים : "הבונקר לשמאלך מול הפגז שלידי". השיר מבטא מציאות חברתית בעזרת הדגמה כיצד השיח הצבאי חודר לכל רבדי החיים, והוא מתייחס למצב הבטחוני ולשאיפה לשלום.
כיום, רוב שירי המחאה עוסקים בהעברת ביקורת חברתית על המדינה שאנו חיים בה.
לדוגמה, לפני שנתיים התקיימה מחאה חברתית בעקבות מחיר הדיור בישראל. בעקבות מחאה זו יצאו שירי מחאה נוספים. השיר "זמן להתעורר" של להקת הדג נחש יצא לאחר המחאה על מחירי הדיור, והוא משקף את מה שהחברה רוצה להשיג ואיך ואת הדרך שבה היא הולכת להשיג את זה:"זה הזמן להתעורר הבית מתפורר, נצא מהחורים ביחד די להסתתר" , "למען המחר נצא אל הכיכר"השיר משקף את המציאות החברתית בכך שהוא מציג את מה שהיה, הוא מציג את מה שקרה באותה מחאת דיור, שכולם יצאו לרחובות וישנו באוהלים. בנוסף הוא מראה את מה שהחברה עושה כדי להשיג את המטרותיה.
שירי מחאה משקפים מציאות חברתית בצורה מאוד ישירה. שירי המחאה באים מתוך רצון לשינוי, מתוך ביקורת של החברה. רוב שירי המחאה לא מדברים באופן ישיר על מקרה ספציפי שקרה, אלא הם מציגים את מה שדורש שינוי, וקוראים לציבור לפעול למען המטרות שרוצים להשיג.
ריפלקציה:
מהזירה למדתי שלרוק הישראלי יש המון סוגים שונים. למדתי שמוזיקת הרוק משלבת בתוכה ז'אנרים נוספים של מוזיקה מלבד רוק. אני אישית לא מתחברת למוזיקת הרוק, אלא יותר לפופ, אבל בחרתי לעשות את העבודה דווקא על הרוק כדי ללמוד דברים חדשים שלא ידעתי על הרוק לפני כן.
ישנה צורה אחת בלבד שרוק מתקשר לחיים שלי, והיא שמשפחתי מרבה לשמוע מוזיקת רוק ישראלית בבית, למרות שאני לא מתחברת אליה. היה לי מאוד קשה לעשות את העבודה בגלל חוסר ידע קודם על רוק, וכי היה לי מאוד קשה להתחבר לנושא, ואני חושבת שהעבודה שעשיתי משקפת את הלמידה שלי על עולם הרוק.
מקורות:
תרבות IL
ויקיפדיה
"avivarchive"
בטטת רוק
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה